سبک زندگی

چهل نکته در بهداشت روزه داری در طب سنتی و طب اسلامی

با شروع ماه مبارک رمضان همیشه این سوال...

با شروع ماه مبارک رمضان همیشه این سوال در ذهن ها به وجود می آید که برای افطار و سحر چه نکاتی را رعایت کنیم . امروز حکیم جعفر حیدری برای ما توضیحاتی را ارائه می دهند تا اطلاعات خود را بیشتر افزایش دهیم و بتوانیم با آرامش بیشتری به استقبال ماه مبارک رمضان برویم.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: (صوموا تصحوا)؛ روزه بدارید تا تندرست شوید.

1. افطار را با نام خدا و خواندن سوره انا انزلنا و دعای افطار آغاز کنیم و در اولین لقمه بگوئیم:

(بسم الله الرحمن الرحیم یا واسع المغفره اغفر لی)

(اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت و علیک توکلت)

افطار و سحر در ماه رمضان
افطار و سحر در ماه رمضان

2.افطار را با مایعی گرم و شیرین آغاز کنیم مثل: آب یا شیر گرم با چند عدد خرما یا عسل باز کند. یا شربت خاکشیر با گلاب و آب لیموی تازه. یا مثل سوپ جو، فرنی، شله زرد. حلیم.

3. پرهیز از آب خیلی سرد در موقع افطار؛ زیرا برای سلامت بدن بخصوص کبد بسیار مزر است.

4. از مصرف زیاد شربت ها و مواد خیلی شیرین خصوصا زولبیا و بامیه در افطار پرهیز نمائید؛ زیرا موجب کاهش قند خون و تشنگی در طول روز می شود.

5. در هنگام افطار و سحر از آب سیب یا سیب رنده شده مخلوط با مقداری گلاب و عسل و زعفران استفاده کنید که مقوی و نشاط آور می باشد.

6. از خوردن آب و غذای زیاد در هنگام سحر و افطار پرهیز کنید چون هرچقدر بیشتر بخورید و بنوشید در طول روز بیشتر احساس ضعف و گرسنگی و تشنگی خواهید کرد.

7. برای تأمین آب بدن دو ساعت بعد از افطار تا سحر بتدریج از مایعات و میوه ها استفاده نمائید.

8. از غذاهای تند و تیز و نوشابه های گاز دار در ابتدای افطار پرهیز نمائید؛ زیرا موجب کمبود کلسیم در بدن و باعث ورم معده و سیری کاذب می شود.

9. پرهیز از مصرف زیاد مواد کافئین دار مانند کوکائو، قهوه، چای پر رنگ به هنگام افطار و سحر ، زیرا ادرار آور بوده و سبب دفع مایعات بدن و تشنگی در طول روز می شود.

10. در افطار و سحر از قندهای طبیعی عسل، خرما، کشمش بیشتر استفاده کنید.

11. از خوردن چند نوع غذای مختلف در سحر یا افطار پرهیز کنید.

12. از پرخوری و غذاهای چرب و سنگین در افطار و سحر پرهیز کنید.

13. بهتر است مواد غذایی افطار از سحر سبک تر باشد.

14. بهتر است حداقل بین افطاری با شام یک ساعت فاصله بیافتد.

15.افطاری و سحری را با آرامش و بدون عجله میل نمائید.

سفره افطار و سحر
سفره افطار و سحر
16. از خوردن نمک زیاد و ادویه پرهیز نمائید.

17. هیچگاه بدون سحری روزه نگیرید چون برای بدن زیان آور است.

18. برای جلوگیری از نفخ شکم بعد از افطاری و سحری چند دقیقه قدم بزنید.

19. در سحر تا حد امکان از غذاهای بسته بندی و سرخ کرده استفاده نکنید.

20. از غذاهایی که با خوردن آنها معمولا دچار ناراحتی می شوید پرهیز کنید.

21. مصرف آب سرد در شروع و وسط غذا موجب رقیق شدن شیره معده و اختلال در هضم و سیستم گوارش و ابتلاء به کبد چرب می شود.

22. گرفتن روزه به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود (مگر با اجازه و مشورت پزشک) و مصرف مواد غذایی با کمیت و کیفیت مناسب در سحر و افطار تا لطمه ای به کودک آنها وارد نشود.

23. در سحر و افطار از غذاهای مانده پرهیز و از غذاهای تازه مصرف نمائید.

24. از مصرف روغن های جامد و مایع به دلیل داشتن اسید چرب اشباع نشده پرهیز شود زیرا سرطان زا بوده و بجای آن از روغن زیتون، روغن کنجد و روغن دنده و روغن های حیوانی مصرف شود.

25. از خوابیدن بلافاصله بعد از افطاری و سحری پرهیز شود؛ زیرا موجب اختلال هرم غذا،بدبویی دهان، فاسد شدن غذا در معده، ترش کردن و تشدید رفلاکس می شود.

26. در سحر سبزیجات و میوه کمتر مصرف کنید چون در طول روز ممکن است موجب ضعف شود، اما خوردن مقدار کمی سیب اگر با مزاجتان سازگار است اشکال ندارد.

27. در افطار از غذاهای سبک و زود هضم مثل انواع سوپ ها، حلیم، نان و پنیر و گردو و سبزی استفاده شود.

28. برای پیشگیری از تشنگی و عطش از مصرف نمک و ادویه زیاد و غذاهای سرخ کردنی،کشک بادمجان، کله پاچه و مصرف زیاد چای غلیظ و پر رنگ در سحر و افطار پرهیز شود.

29. برای جلوگیری از تشنگی در طول روز بین افطار تا سحر از مایعات و میوه های آبدار مثل سیب، گلابی، هندوانه ،خربزه ، هلو ، زرد آلو, خیار، کاهو و همچنین شربت خاکشیر وآب لیموی تازه با غذا یا به صورت شربت و شربت سکنجبین و شربت زرشک کوهی و آب انار ملس (ترش و شیرین) بیشتر استفاده شود.

30. بهترین راه برای پیشگیری از یبوست در این ماه استفاده بیشتر از مایعات بین افطار تا سحر، مصرف نان سبوس دار و پرهیز از نان شیرینی ها و سرخ کردنی ها و خوردن میوه های آبدار و مصرف سالاد خیار و کاهو همراه با روغن و زیتون و آب لیموی تازه و خوردن روزی یک لیوان شربت خاکشیر با گلاب می باشد.

31. در طی روز به دلیل گرسنگی، حرارت بدن بالا می رود و پوست گرم تر شده و موجب لاغری و آب شدن چربی بدن می شود که این امر برای افراد چاق مفید است، اما برای افراد لاغر مزر است لذا باید از هر چیزی که باعث گرم شدن بدن آنها می گردد پرهیز کنند و در طی روز جلوی آفتاب نروند و از غذاهایی که فلفل و ادویه و گرمی زیاد دارند، و سرخ کردنی ها پرهیز نمایند و محیط خود را خنک نگه دارند، لذا دوش آب سرد برای افراد لاغر باعث گرم شدن بدن آنها می گردد و باید برای خنک شدن با آب ولرم دوش بگیرند و از انجام فعالیت شدید بپرهیزند.

 

32. نوجوانان و جوانان چون در سنین بلوغ در معرض خطر کمبود آهن و ابتلاء به کم خونی هستند در سحر و افطار از غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، سبزی جعفری، عدس و لوبیا بیشتر استفاده نمایند.

33. در سحر و افطار از خوردن غذاهای خشک (مثل کوکو و کتلت) کمتر مصرف شود مگر همراه با سبزی خوردن و لیموترش تازه ؛ زیرا موجب تشنگی در طول روز می شوند.

34. بهترین شربت سنتی در هنگام افطار برای سرد مزاجان شربت خاکشیر و تخم شربتی، شربت عرق نعناع با گلاب و آب لیمو تازه و برای گرم مزاجان شربت سکنجبین همراه با مقداری خیار رنده شده در آن که برای رفع عطش و دفع گرما بسیار موثر است.

35. مصرف شربت خاکشیر در سحر ها بسیار مفید می باشد؛ زیرا وقتی دانه های خاکشیر در مجاورت آب قرار گیرند می توانند چندین برابر وزن خود آب را جذب کنند و متورم شوند و در نتیجه این دانه ها که آب زیادی را در خود نگه داشته و به تدریج آب خود را در بدن آزاد می کنند و برای رفع عطش و یبوست مفید می باشد.

36. از آنجا که در هنگام روزه داری بدن از ذخایر خود استفاده می کند و سوخت و ساز و دفع مواد بیشتر است خون حالت اسیدی بیشتری به خود می گیرد، بنابر این مصرف موادی که به خون حالت قلیایی بدهند مثل آب میوههای طبیعی (به جز آب آلو، آب گوجه فرنگی و زردآلو) و شیر نیز مفید می باشند (آب میوه ها و نکتارهای مصنوعی در واقع نوعی نوشابه هستند اما متأسفانه سودازا و به هیچ وجه قلیایی بودن خون را افزایش نمیدهند.)

مراسم افطار حرم امام رضا
مراسم افطار حرم امام رضا
37. بهترین زمان خوابیدن وقتی است که هضم معده انجام گرفته و غذا از دهانه معده عبور کرده باشد که معمولاً تا یک ساعت و نیم بعد از خوردن افطار یا سحری میباشد.

38. بهترین نوشیدنی در هنگام افطار مصرف آب یا شیر گرم همراه با یک قند طبیعی مثل خرما، عسل می باشد؛ زیرا معده که به مدت طولانی خالی بوده و با خوردن یک مایع گرم آمادگی بیشتری برای هضم غذا پیدا می کند و باعث گرم شدن معده می شود؛ اما اگر هنگام افطار آب سرد مصرف شود باعث سردی و انقباض معده و مانع ترشح مناسب شیره های معده میشود؛ لذا در طب سنتی خوردن آب سرد و یخ منع شده است چون آب سرد مواد غذایی داخل معده را به صورت سفت و غیر قابل جذب در می آورد که این چربیها در دیواره سلولها رسوب کرده و موجب پیدایش سلولهای سرطانی و کبد چرب می شود.

39. از ظروف یکبار مصرف شفاف فقط برای نوشیدنی های سرد استفاده کنید و برای نوشیدنی های گرم مثل چای و قهوه و شیر مناسب نبوده و ضرر دارند. زیرا ظروف شفاف یکبار مصرف پلیمری، منشأ نفتی دارند و به علت اینکه در مایعات گرم و مواد غذایی گرم،چربی دار، مواد ترشی و اسیدی حل می شوند بیماری زا و سرطان زا می باشند و همچنین بطری های یکبار مصرف حتی برای آب توصیه نمی شوند.

40. خوردن دو قاشق غذا خوری خاکشیر با دو قاشق مربا خوری ترنجبین صبحها به هنگام ناشتا و یا بین افطار و سحر و طول شب موجب پاکسازی معده و روده می شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن