مطالب و مقالات علمی و پژوهشی

الگوی تغذیه ای صحیح

ایده آل ترین الگوی تغذیه ای روزانه شامل ۳ وعده غذای اصلی ( صبحانه ، ناهار، شام) و ۳ میان وعده (بین صبحانه و ناهار، ناهار و شام، قبل از خواب) است

به طور کلی در علم تغذیه در مورد یک وعده غذایی صحیح صحبت نمی شود و در مورد الگوی خوراکی صحیح صحبت می شود به این مفهوم که در یک الگوی خوراکی صحیح در یک روز، در هر وعده غذایی حتما ۴ گروه اصلی خوراکی وجود داشته باشد. اما از نظر فیزیولوژی گوارش صبحانه اهمیت بیشتری دارد. مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام شده، نشان داده افرادی که (در همه گروه های سنی) به هر دلیلی صبحانه نمی خورند، تنظیم وعده های خوراکی و همچنین مدیریت گرسنگی و اشتها طی روز برایشان بسیار مشکل می شود و احتمال بروز چاقی و اضافه وزن در این افراد بیشتر است.

از طرفی گفته می شود ایده آل ترین الگوی تغذیه ای روزانه شامل ۳ وعده غذای اصلی ( صبحانه ، ناهار، شام) و ۳ میان وعده (بین صبحانه و ناهار، ناهار و شام، قبل از خواب) است که با فواصل زمانی معین در ساعات بیداری تنظیم شود و ایده آل ترین حالت این است که در تمام این وعده ها از هر ۴ گروه اصلی خوراکی ها وجود داشته باشد. به بیان ساده، اگر مساحت بشقاب هر وعده را صد در صد در نظر بگیریم، یک سوم آن می تواند پروتئین سفید (ماهی، میگو یا گوشت پرندگان) باشد که چربی و چربی اشباع کمتری دارد و دو سوم دیگرش به طور مشترک از غلات کامل (غلات سبوس دار) و گروه سبزی ها و صیفی ها و میوه ها باشد. در کنار این بشقاب می تواند مقداری از گروه لبنیات کم چربی و مقدار کمی روغن مایع گیاهی هم وجود داشته باشد.

اهمیت وعده های غذایی “صبحانه” 

اهمیت ناهار و شام در فرهنگ های مختلف، سبک زندگی و حتی شرایط جغرافیایی و محیطی متفاوت است. مثلا در کشورهای اسکاندیناوی که ۶ ماه روز است و ۶ ماه شب، مهم ترین وعده خوراکی شان صبحانه است. در کشورهای اروپایی و غربی بیشتر افراد ممکن است چیزی به اسم ناهار نداشته باشند و ساعات کارشان را با میان وعده ها می گذرانند و وعده شام از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما در ایران معمولا مهم ترین وعده خوراکی ناهار است و صبحانه با تمام ویژگی های منحصربه فردی که دارد، متاسفانه به دلیل سرعت زندگی امروزی از زندگی بیشتر ایرانی ها حذف شده و وعده شام از اهمیت کمتری نسبت به ناهار و صبحانه برخوردار است و حتی ضرب المثل های زیادی در این زمینه وجود دارد که کم اهمیت بودن شام را در فرهنگ ایرانی آشکار می کند.

اما واقعیت این است که در یک الگوی خوراکی سالم حتی وعده شام هم نباید حذف شود چون کسی که شام نمی خورد، فاصله بین آخرین وعده امروز و اولین وعده فردایش بسیار بیشتر است و مدت زمان بسیار زیادی معده اش خالی می ماند و این اتفاق می تواند کل الگوی خوراکی اش را به هم بریزد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن