سبک زندگی

بخور نخورهای بهاری در طب سنتی

سبک زندگی جدید با طب سنتی

بخور نخور های بهاری در طب سنتی مورد استقبال عموم مردم می باشد. از آن جایی که در زمستان گرمای ذاتی تمایل به درون دارد، برخلاف فصل گرما، دستگاه گوارش قوی تر بوده و به دلیل توانایی هضم بیشتر و تامین گرمای مورد نیاز بدن، اشتهای افراد زیاد می شود؛ در نتیجه مواد دفعی و زائد بیشتری تولید شده که به واسطه ی سرمای هوا و عدم فعالیت بدنی کافی انجام نشده و این مواد در بدن تجمع می یابد. با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا بخور و نخور های در طب سنتی در بهاری مورد توجه قرار می گیرد ومواد زائد روان می شود، در بدن پخش می شوند و در صورتیکه بدن توانایی کافی را در دفع آن ها نداشته باشد به سوی اندام های ضعیف بدن( پوست، بینی، غشای مغزی و …) می روند.

این حرکت باعث بروز بیماری هایی چون دمل، ورم، جوش، خارش، حساسیت و در موارد شدیدتر، درد مفاصل و حتی سکته می شوند. به همین دلیل است که بوعلی سینا اعتقاد دارد به بروز بیماری های مزمن در بهار دارد.بهترین و ضروری ترین کار توجه به بخور و نخور های بهاری و پاکسازی بدن از اخلاط لزج، فاسد و فضولات است و تمام اندام ها و دستگاه های بدن به خصوص کبد، کلیه و روده ها هدف این پاکسازی است.

در فصل بهار چه بنوشیم؟

در نوشیدنی ها نیز مانند مواد خوراکی باید رژیم خاصی را رعایت کرد تا بدن در این فصل به تعادل برسد.

توصیه میشود عرق کاسنی، شاه تره، خرفه و ماءالشعیر طبی بسیار نوشیده شود. در انتخاب نوشیدنی ها نیز باید دقت کرد به نحوی که متناسب با طبع فرد انتخاب شود تا علاوه بر پاکسازی بدن از سموم، تقویت قوا، نشاط و شادابی را به ارمغان آورد.

شربت سکنجبین، نارنج، به لیمو و همچنین چای زنجبیل از جمله این نوشیدنی هاست.

پرهیز از خوراک زیاد، پرخوری و تنظیم ساعت خواب و خوراک می تواند برای بدن فرصتی ایجاد کند تا مواد زائد را دور بریزد.

بخور نخور های بهاری
بخور نخور های بهاری

در فصل بهار چه چیز هایی نباید بخوریم!

از مصرف غذاهای سرخ کردنی و چرب بپرهیزید، چرا که دستگاه گوارش را برای مدت زیادی درگیر هضم خود می کنند و ازسوی دیگر ، غلظت خون و مواد زائد را افزایش می دهند.

از برهم خوری و با هم خوری دوری کنید. مانند خوردن پیش غذا و سالاد، غذا، میوه، تنقلات بدون رعایت فاصله، مناسب این فصل نیست.

از پرخوری بپرهیزید که می تواند بسیار مشکل ساز باشد.

ازمصرف نوشیدنیی هایی که باعث گرمی و تری بیش ازحد بدن می شوند، بپرهیزید مانند شربت های انگور، خرما، دوغ یا شیر زیادکه تری زیادی دارند. افراد گرم مزاج و دموی باید بیشتر مراقب باشند.

مصرف میوه هایی مانند خیار و هندوانه که بسیار لطیف هستند و به سرعت در بدن دچار تغییرات نامطلوب می شوند باید با احتیاط باشد.

مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.

مصرف مواد غذایی شور و تند مانند آجیل، تخمه یا ادویه جاتی مانند فلفل، زنجبیل و دارچین به خصوص در گرم مزاجان باید کاهش یابد.

اعمال یداوی فصد و حجامت

این دو از استفراغات سفارش شده در طب سنتی بوده، مشروط به آن که بنا بر نظر طبیب سنتی و بعد استفاده از منضجات مناسب باشند. حجامت و فصد تاثیر بسیار مطلوبی در پاکسازی و تامین صحت و سلامتی افراد دارد. آن چه به غلط در بین مردم رایج شده انجام حجامت برای تمام افراد و مزاج ها به صورت خودسرانه است که اینکار به هیچ وجه مورد تایید نیست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن