مطالب و مقالات علمی و پژوهشی

برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان

رژیم غذایی نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند ...

رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن بدن تاثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن باشد ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی برگردد.

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از تمامی گروه های غذایی مثل میوه سبزیجات مواد پروتئینی غیر هورمونی از گوشت گوسفند، شتر مرغ، بوقلمون، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی غیر صنعتی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد. غذاهای سرخ شده باید حذف یا حداقل محدود شوند زیرا باعث عدم هضم، سوزش سر دل و بروز اختلال در وزن می شوند. از غذاهای حاوی قند و چربی زیاد باید پرهیز نمود.

مصرف ادویه فراوان و کله پاچه علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش به تشنگی در طول روز دامن می زند.

خون فراوان در دستگاه گوارش

هنگام غذاخوردن خون فراوانی به دستگاه گوارش سرازیر میگردد که به همین دلیل بی حالی و کاهش توان فکری اتفاق می افتد. روزه داری با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافی به سراسر بدن به ویژه به دستگاه مغزی عصبی به سلامت بدن کمک شایانی می کند.

از مصرف نوشابه گازدار که سبب پری معده و سیری کاذب شده و ایجادسوءهاضمه می کند در این ایام به شدت خودداری نمایید.

مادران باردار و شیرده طی مشاوره با پزشک یا متخصصین تغذیه اقدام به گرفتن روزه و حتی رژیم غذایی نمایند زیرا کلیه مواد مغذی مورد نیاز جنین یا شیرخوار از بدن مادر تامین می شود و مادران باید در طی سه وعده غذایی سحری افطار و شام کلیه مواد مغذی لازم را از گروه های غذایی مختلف دریافت نمایند.

سالمندان روزه دار باید مایعات کافی حداقل 8تا10 لیوان در سه وعده سحری افطار و شام بنوشند تا از کم آبی بدن در امان باشند.

روزه گرفتن برای بیمارانی که لازم است داروهای خود را در وقت معین میل کنند باید با مشورت پزشک باشد تا در صورت امکان تغییر لازم در زمان مصرف دارو داده شود.

در برخی از بیماری ها لازم است در صورت تایید پزشک برای روزه گرفتن به مصرف مایعات در وعده های غذایی سه گانه به ویژه در آب و هوای گرم تاکید بیشتری شود مانند بیماری های کلیوی. در کل بیماران مبتلا به بیماری های خاص با مشورت پزشک روزه بگیرند.

مصرف میوه و سبزی آب مورد نیاز بدن را تامین می کند.

خصوصیات وعده های غذایی ماه رمضان

خصوصیات وعده سحری

این وعده باید حاوی پروتئین برنج و حبوبات باشد. همچنین استفاده از مواد غذایی کم نمک آبکی و مایعات در سحر توصیه می شود.

در رژیم غذایی ماه رمضان مصرف مقدار زیاد انواع گوشت در هنگام سحر توصیه نمی شود.

خوردن سحری برای کلیه افراد و سنین که قصد روزه گرفتن دارند به خصوص کودکان نوجوانان و جوانان توصیه می شود. کودکان و نوجوانان می توانند افطار و شام را در یک وعده میل نمایند.

خوردن چای پررنگ یا قهوه در سحر به ویژه با قند و شکر دفع مایعات بدن را افزایش می دهد.

مواد شیرین برای وعده سحر توصیه نمی شود زیرا سیری زودرس ایجاد می کند. از مصرف غذاهای چرب، حجیم، نفاخ و دیر هضم اجتناب شود.

دوغ، خیارشور و نوشابه عطش را زیاد می کنند و برای وعده سحری مناسب نیستند.

عدم مصرف سحری و رژیم غذایی نامناسب موجب سوخت ناقص چربی ها، بوی بد دهان، ضعف، سردرد و دردهای عضلانی و کاهش هوشیاری و تمرکز حواس می شود.

نوشیدن آب زیاد در سحر برای پرهیز از تشنگی طول روز تقریبا هیچ کمکی نمی کند. فقط حجم ادرار را افزایش می دهد و به قلب و کلیه ها فشار بیشتری وارد می کند.

غذاهای سرخ کردنی و خشک مثل کوکوها و کتلت بسیار عطش آور هستند و مناسب وعده سحر نیستند.

نخوردن سحری برای سلامت روزه دار مضر است. بیشترین انرژی بدن در طی در ساعات اولیه(بین 8 صبح تا 2 بعدازظهر) صرف کارهای روزمره می شود. نخوردن سحری بازده کاری افراد را کاهش می دهد، چون مغز به دلیل گرسنگی نمی تواند گلوکز لازم را برای انجام فعالیت های روزانه اش به دست بیاورد.

نخوردن سحری باعث می شود که در وعده افطار غذای بیشتری صرف شود که موجب چاقی شده و فشار زیادی را به یکباره بر سیستم گوارش وارد می کند که باعث سوءهاضمه می شود.

مصرف مواد خیلی شیرین مانند زولبیا و بامیه و گوش فیل در وعده سحری که سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می شود.

مصرف غذای کم فیبر و یا مایعات کم که سبب ایجاد یبوست شده و مانع از تغذیه مناسب در وعده سحر می شود.

رژیم غذایی ماه رمضان
رژیم غذایی ماه رمضان

خصوصیات وعده افطار

این وعده باید سبک، کم حجم و پرکالری باشد. مانند شیر، نان، خرما و مایعات کافی مانند سوپ آش حلیم و شیر گرم با عسل.

در رژیم غذایی خود بهتر است افطار را با یک دمنوش گیاهی آغاز و غذای سبکی میل نمود.

قند و شکر تصفیه شده در جدار رگ ها رسوب می کند. اگر به عنوان افطاری نقل و شیرینی وارد معده خالی شود افراد را به سوی بیماری های قلب و عروق سوق می دهد. خرما و کشمش جایگزین مناسبی است.

پیامبر اسلام فرمودند: برترین گزینه ای که یک روزه دار برای افطار بر می گزیند مویز یا خرما یا چیزی شیرین در حد آنها ست.

خصوصیات وعده شام

وعده شام نباید به زمان خواب نزدیک باشد.

در رژیم غذایی خود دقت داشته باشید یک تا یک و نیم ساعت بعد از افطار بوده و از مصرف دیرهنگام شام خودداری گردد.

مصرف غذای سنگین و دیر هضم در وعده شام که سبب کاهش اشتها در وعده سحری می شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن