سبک زندگی

ضرورت مصرف صبحانه در طب سنتی

صبحانه یکی از وعده های غذایی است که در طب سنتی جایگاه ...

صبحانه یکی از وعده های غذایی است که در طب سنتی جایگاه بسیار ویژه ای دارد، خوردن صبحانه ی کامل و صحیح موجب افزایش تمرکز و انرژی در کودکان و بزرگسالان می شود، در طب سنتی توصیه می شود که از لبنیات در صبحانه استفاده نشود ( به جز شیر داغ ) و بهتر است به دلیل خاصیت آرامش بخشی آن قبل از خواب از آن استفاده شود، همچنین اگر از لبنیات در صبحانه استفاده کنید موجب کسالت شما در طول روز خواهد شد.

مدرسه رفتن و صبحانه

همزمان با بازگشایی مدارس گروه‌های سنی مختلف کودکان و نوجوانان وارد عرصه جدیدی از درس و تلاش و کوشش می‌شوند و خود را برای کسب علم و آگاهی آماده می‌کنند. در این بین وجود عادت‌های رفتاری و غذایی مناسب می‌تواند روند یادگیری و علم‌آموزی دانش‌آموزان را تا حدود زیادی بهبود بخشیده و آنان را با روحیه‌ای شادتر وارد این عرصه کند.

البته گروه‌هایی مانند کلاس‌اولی‌ها هستند که به‌عنوان تازه‌وارد شناخته می‌شوند و بالطبع از حساسیت زیادی برخوردارند که تلاش دوچندان والدین و مربیان مدرسه را به خود جلب می‌کند.

در این رابطه محمود خدادوست ــ مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به نکاتی دراین‌ باره اشاره و اظهار داشت: کلاس‌ اولی‌ها و به‌طور عمومی کسانی که وارد سال تحصیلی جدید می‌شوند با توجه به اینکه در سه ماه تابستان به استراحت مشغول بودند دچار تغییراتی در خواب و خوراک می‌شوند که با شروع فصل تحصیلی باید به آن توجه داشته باشند.

مصرف صبحانه در طب سنتی
مصرف صبحانه در طب سنتی

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت

والدین باید توجه داشته باشند کودکانشان به‌موقع به رختخواب بروند و اگر در تعطیلات تابستان عادت به شب‌نشینی داشتند با شروع پائیز طوری برنامه‌ریزی کنند که حداکثر تا 10 شب فرزندانشان به‌خواب بروند تا صبح روز بعد با حالی خوش و بدون کسالت بیدار شده و در کلاس درس حاضر شوند.

خدادوست با اشاره به اینکه خوردن صبحانه کامل و مقوی از موارد مهمی است که باعث افزایش تمرکز و انرژی بیشتر هم در کودکان و بزرگسالان می‌شود، به بسیج پزشکی گفت: علی‌رغم مفید بودن لبنیات برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود قبل از خواب استفاده شود چرا که لبنیات به‌دلیل خاصیت آرامش‌بخشی فرد را در طول روز دچار کسالت می‌کند.

وی ابراز کرد: بهتر است صبحانه حاوی غلات، پروتئین، قند مانند کره، مربا، عسل، خامه و نان تازه باشد چرا که علاوه بر مفید بودن از طرفی شادی‌آور بوده و کودکان را سر ذوق می‌آورد.

مشاور وزیر بهداشت به میان‌وعده دانش‌آموزان اشاره کرد و ضمن توصیه به خوردن تنقلات سالم مثل مغزها خوردن خوراکی‌های غیرمجاز مثل پفک، ترشک‌ها و غیره را مضر و مانع آرامش و یادگیری دانش‌آموزان دانست و تأکید کرد: بهتر است بچه‌ها میان‌وعده را از منزل ببرند تا اینکه از بوفه مدارس خوراکی‌های ناسالم تهیه کنند.

توصیه های طب سنتی برای یک برنامه غذایی سالم

بعضی از ما روی در یخچال آشپزخانه یك برنامه غذایی داریم كه تعیین می‌كند در روزهای هفته چه غذایی را باید آماده كنیم اما شاید برای سالم ماندن این برنامه روی یخچال كافی نباشد. طب سنتی می‌گوید اگر بدانید چه چیزی را در چه زمانی از روز بخورید، نه تنها بسیاری از مشكلات جسمی كه با آنها دست و پنجه نرم می‌كنید، از بین می‌رود، بلكه می‌توانید بدنتان را تا سال‌ها در برابر بیماری‌های دیگر بیمه كنید.

دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی زمان غذا خوردن را در تعیین نوع غذا یا نوشیدنی مهم می‌داند و برای هر وعده غذاها و نوشیدنی‌ها وقت مناسبی را معرفی می‌كند. طب سنتی ، طب پیشگیری است و به گفته این متخصص اگر برنامه غذایی‌تان را بر مبنای توصیه‌های آن تنظیم كنید، بیمار نمی‌شوید یا دست‌كم كمتر دچار مشكل خواهید شد؛ پس ما را تا پایان مطلب همراهی کرده و سلامت‌تان را با كمك این راهنما تضمین كنید.

شکلات خانگی درست کنید

كمتر كسی پیدا می‌شود كه شكلات دوست نداشته باشد. خصوصا بچه‌ها كه از خوردن آن سیر نمی‌شوند. خودتان می‌توانید در منزل یك نوع شكلات طبیعی با خواص بسیار عالی تهیه كنید و به عنوان میان‌وعده میل كنید. 24 عدد بادام را در آب بخیسانید كه پوستش كنده شود. سپس آن را با 12 عدد خرما و دو قاشق غذا خوری دارچین و 7 قاشق مرباخوری عسل داخل مخلوط كن بریزید و بگذارید خوب به خورد یكدیگر بروند. بعد از اینكه كاملا با یكدیگر مخلوط شدند، مایعی یكدست به دست می‌آید. می‌توانید یك قاشق غذا خوری از این مایع را‌ بردارید و با آن توپك كوچكی درست کرده، نوش جان كنید.

صبحانه فقط كله سحر!

تصوری غلط ولی رایج در مورد اینكه هر وقت از خواب بیدار شوید؛ می‌توانید صبحانه بخورید، وجود دارد. در حالی كه صبحانه در طب سنتی غذایی است كه صبح زود خورده می‌شود (حدودا از ساعت 5:30 تا 7:30) و بعد از آن هم نباید بخوابید. یعنی بلافاصله بعد از خوردن صبحانه، كار و فعالیت روزانه شروع می‌شود.

از نظر طب سنتی مهم‌ترین وعده‌های غذایی صبحانه و شام هستند و خوردن یا نخوردن ناهار اهمیت چندانی ندارد. علم پزشكی هم این مطلب را ثابت كرده است. هورمون‌های كاتابولیزان كه چربی‌های بدن را به اصطلاح آب می‌كنند و در خون می‌ریزند، صبح و غروب پیك ترشح دارند. همچنین در قرآن هم به نوعی بر اهمیت غذای صبح و شب اشاره شده است.

مصرف صبحانه در طب سنتی
مصرف صبحانه در طب سنتی

صبح چه بخوریم؟

صبح‌ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای مورد نیاز را برای یك روز پرنشاط تامین كند. درست است كه باید در خوردن چربی و شیرینی احتیاط كرد ولی اشكالی ندارد كه صبح‌ها غذاهایی چرب و شیرین را میل كنید. خوردن كره، خامه و عسل در وعده صبحانه، همان‌طور كه در فرهنگ غذایی ما در سال‌های قدیم جا داشته، مفید است اما صبحانه خوب فقط كره و مربا نیست. گاهی مصرف مقدار كمی گوشت در این وعده می‌تواند به بدن شما فایده برساند.

خط قرمز در خوردن صبحانه : سبزیجات و میوه‌ها در ساعات ابتدایی صبح.

صبح چه بنوشیم؟

نوشیدنی‌هایی كه طبع گرم دارند، بهترین گزینه برای شروع روز هستند. چای هم كه محبوب‌ترین و متداول‌ترین نوشیدنی صبحگاهی و همچنین شیر- به شرطی كه گرم شود- جزء این دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

گذشته از این اگر قرار است قهوه بنوشید حتما صبح این كار را انجام بدهید چون قهوه می‌تواند انرژی شما را حفظ كند اما یادتان هم باشد قهوه را نباید با شیر میل كنید چون در صورت تركیب شدن با شیر ضرر‌هایی را به بدن‌تان می‌رساند كه یكی‌شان به وجود آمدن لك روی پوست است.

خط قرمز در نوشیدنی صبحانه : نوشیدن انواع آبمیوه‌ها.

ظهر‌ها چه بخوریم؟

به دلیل تابش خورشید، گرم‌ترین ساعت روز، ظهر است. درجه حرارت در ساعات ظهر به بالاترین میزان ممكن می‌رسد. خون برای اینكه به خنك كردن بدن كمك كند، به سطح بدن می‌آید و رگ‌های سطحی برای جذب خون بیشتر، بازتر می‌شوند. به همین دلیل خون كمتری به دستگاه گوارش می‌رسد و نباید ظهرها غذای مفصل یا سنگین میل كنید. بهترین انتخاب‌ها برای غذای ظهر، ساده‌ترین‌های‌شان هستند. در این وعده می‌توانید مقداری فرنی بدون مخلفاتی مثل شیره یا شكر میل كنید. خوردن شیرینی ساده با چای هم در وعده ناهار كفایت می‌كند. كاهو با سكنجبین در گرما هم حال‌تان را جا می‌آورد، هم انرژی لازم برای ادامه فعالیت‌های روزانه را فراهم می‌كند.

خط قرمز در خوردن نهار : پرخوری و خوردن خوراكی‌های متعدد و متفاوت در ظهر.

ظهرها چه بنوشیم؟

نوشیدنی‌های خنك در فصل‌های گرم سال بسیار پرطرفدارند اما اگر واقعا دل‌تان می‌خواهد خنك شوید و همزمان ضرری را متوجه سلامت‌تان نكنید، بد نیست در انتخاب نوع شربت و آبمیوه بیشتر دقت كنید چون ممكن است بعضی مواد با شرایط بدن و فصل سازگار نباشند و دردسر و ناراحتی برای‌تان ایجاد كنند. نوشیدن آبمیوه‌های تازه غیر صنعتی مثل آب شاتوت، آب زغال اخته، آب هندوانه، شربت خاكشی، شربت سكنجبین و شربت آبلیمو در ساعات میانه روز برای‌تان مفید است. اگر هوا سرد باشد، نوشیدن شربت زعفران هم در ظهر خوب است. در تابستان می‌توانید سراغ اسموتی‌های مختلف در وعده ناهار بروید.

گذشته از این اگر برای میان وعده میوه می‌خورید بدانید که امروزه همه نوع میوه‌ای در چهار فصل سال در دسترس قرار دارد ولی هر میوه‌ای در فصل خودش خاصیت دارد؛ مثلا اناری كه در تابستان خورده می‌شود، با اناری كه در پاییز و زمستان خورده می‌شود، از نظر خواص طبیعی كاملا متفاوت است. بنابراین سراغ میوه‌هایی بروید كه مناسب فصل هستند.

خط قرمز در نوشیدنی صبحانه : نوشیدن بیش از حد آب طالبی و حتی در مواردی آب هندوانه كه هیستامین بالایی دارند و آلرژی‌زا هستند.

شام چه بخوریم؟

برخلاف تصور بسیاری افراد، شام خوردن نه تنها مضر نیست، بلكه مفید هم هست. غذایی شام است كه یك ساعت بعد از غروب آفتاب خورده شود. این زمان‌بندی در طب سنتی دقیق است چون معتقد هستیم دو تا سه ساعت بعد از غروب آفتاب باید خوابید. پیشنهاد اصلی برای غذای شب غذاهای گوشتی است و شب‌ها می‌توانید مقدار بیشتری پروتئین مصرف كنید. می‌توانید برای شام سوپ بخورید یا غذایی با گوشت و حبوبات تهیه كنید. البته در این مورد هم نباید زیاده‌روی كنید. ضمنا یك فعالیت بدنی مختصر بعد از شام بسیار توصیه می‌شود. می‌توانید بیرون از منزل یا حتی داخل منزل قدم بزنید.

خط قرمز در خوردن شام : بلافاصله خوابیدن بعد از صرف شام.

شب‌ها چه بنوشیم؟

می‌توانید شب‌ها نوشیدنی‌هایی با مزاج سرد بنوشید. شربت خیار- سكنجبین از نوشیدنی‌های محبوب فصل‌های گرم سال است؛ امتحانش كنید. خیار را در پنج قاشق سكنجبین رنده كرده و مقداری آب به آن اضافه كنید. در فصول سرد سال هم شربت خاكشی، شربت بالنگو (همان تخم‌شربتی معروف)، شربت نیلوفر، شربت بنفشه و شربت زرشك و شیر سرد مورد مصرف قرار می‌گیرند. گلاب هم در درمان استرس نقش بسزایی دارد؛ بنابراین اگر شب‌ها خوب نمی‌خوابید یا خواب‌های بد می‌بینید، می‌توانید با گلاب هم شربت درست كنید و بنوشید (در قدیم به افرادی كه داغ دیده یا به هر علت دچار اضطراب بودند، توصیه می‌شد قبل از خواب بالش‌شان را با گلاب معطر كنند. هنوز هم در مجالس عزا گلاب می‌گردانند كه به خاصیت ضد اضطراب بودن گلاب برمی‌گردد).

خط قرمز در نوشیدنی وعده شام : خوردن شیر گرم در شب.

پنیر برای صبحانه
پنیر برای صبحانه

آیا پنیر برای صبحانه مفید است؟

یک کارشناس طب سنتی گفت: اصولاً پنیر غذای خوبی برای صبحانه نیست؛ مزاج پنیر تازه سرد و تر بوده و مانع فعالیت مغزی کامل که معمولاً در صبحگاه برای کار و تلاش مورد نیاز است می‌شود و توصیه به مصرف گردو، سیاهدانه، آویشن و زنیان همراه پنیر به همین دلیل است.

سید جواد علوی درباره وعده‌های غذایی روزانه اظهار کرد: انسان در شرایط مختلف به تعداد وعده‌های غذایی متفاوتی نیاز دارد, در گذشته با توجه به شرایط تغذیه و زندگی، توصیه پزشکان به افراد سالم، مصرف سه وعده غذا در دو روز بود به‌گونه‌ای که یک روز، صبحانه و شام و روز دیگر، ناهار مصرف شود.

وی افزود: اما با در نظر گرفتن قوای بدنی و هضمی این توصیه، امروزه برای همه مردم کاربرد ندارد، در نتیجه بیشترین توصیه داشتن ساعات منظّم غذایی است؛ این ساعات برای هر فرد به‌شکلی تعریف می‌شود، به‌عنوان مثال ممکن است در فردی ساعت هشت صبح وقت مناسبی برای صبحانه باشد و برای دیگری 6 صبح.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: اما به‌طور کلی بهترین وقت برای صبحانه در فصول سرد سه ساعت بعد از طلوع آفتاب و در فصول گرم یک الی دو ساعت بعد از طلوع آفتاب است؛ در مورد ناهار بنا به وضعیت هضمی فرد ساعت 12 الی 14 مناسب بوده و اما وعده شام نباید از ساعت 18 تا 19 به تأخیر بیفتد زیرا بین خواب و مصرف شام باید دو تا سه ساعت فاصله باشد.

#طب_کهن_خود_را_باور_کنیم

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن