سبک زندگی

مصرف شام از دیدگاه طب سنتی

در طول شب زمانی که فرد می خوابد هوش طبیعی بدن...

مصرف شام از دیدگاه طب سنتی: در طول شب زمانی که فرد می خوابد هوش طبیعی بدن،تمام توجه خود را به اندام بدن معطوف می کند و در واقع هضم عمده در طول شب تا صبح اتفاق می‌افتد.

اگر شخص با معده خالی بخوابد و شام نخورد هضمی که قرار بود بر روی مواد غذایی انجام بشود انجام نمی شود چون غذایی در معده نبوده است.در نتیجه رسوبات مفید و مواد ضروری بدن را که باید در معده باقی بماند از بین می برد. در نتیجه فرد دچار مشکل می شود.

بنابراین باید حتماً در معده مقداری غذا باقیمانده باشد.غذاهایی که توصیه می شود به هنگام شب مصرف شود از نظر طب سنتی این است که فاصله مصرف شام تا هنگام خوابیدن حداقل باید ۲ ساعت باشد.

خوردن شام سنگین هم توصیه نمی شود و این طور نباشد که فرد فکر کند اگر می تواند شام بخورد به مقدار زیاد غذاهای چرب و شیرین بخورد.

در طب سنتی توصیه می شود

در طب سنتی توصیه می شود افراد دوبار در طول روز غذا بخورند یعنی فقط صبحانه و شام بخورند اگر افراد بتوانند این برنامه را رعایت کنند بسیار مفید است و اگر ناهار سبک خورده شود بهتر است به هنگام شام از گوشتهایی استفاده شود که هضم راحت تری دارند یا با برنج میل شود.

اما حالا که افراد به خوردن هر ۳ وعده غذا در طول روز عادت کرده‌اند ایرادی ندارد اما بهتر است شام خود را سبک‌تر کنند مثلاً خشکبار در وعده غذایی خود بگذارند یا سبزیجات پخته مصرف کنند و اگر تمایل به مصرف گوشت دارند گوشتهای زود هضم مصرف شود مانند گوشت گوسفند و مرغ جوان.

مصرف سالاد به جای شام
مصرف سالاد به جای شام

مصرف سالاد به جای شام مناسب است اما…

اینکه برخی افراد به جای شام،سالاد مصرف می کنند مناسب است. اما بستگی به این دارد که در سالاد چه چیزی مصرف شود و فرد چه مزاجی داشته باشد .سالاد اگر شامل گوجه فرنگی،کاهو و خیار باشد ترکیب سردی دارد و اگر فردی دچار بیماری های ناشی از طبع سرد است نباید این ترکیبات را بخورد.

همچنین افرادی که چاق هستند نمی‌توانند با مصرف صرفاً سالاد لاغر شوند چون آنها را دچار مشکل می کند چرا که تجمع چربی مزاج سردی دارد و مصرف این نوع سالاد،آنها را نه تنها لاغر نمی کند بلکه چاق تر هم می کند.

مصرف شام و خوابیدن

 اگر کسی تازه غذاخورده است و قصد خوابیدن دارد بهتر است ابتدا نیم ساعت به پهلوی راست دراز بکشد، منتهی نخوابد سپس نیم ساعت به پهلوی چپ دراز بکشد. این کار موجب می‌شود که تطابقی میان کبد و معده صورت گیرد و دراز کشیدن به سمت راست موجب می‌شود کبد بر معده قرار گیرد و غذا بهتر هضم شود چرا که کبد دارای طبع گرم است و معده را گرم می‌کند و به هضم غذا کمک می‌کند.

البته افراد از خوردن بیش از حد غذا پرهیز کنند چرا که عامل بیماری است و قبل از سیر شدن دست از غذا بکشند. در گذشته افراد اصول غذاخوردن را بهتر رعایت می‌کردند، هیچ وقت با شکم سیر به رختخواب نمی‌رفتند.

افراد مسن حتماً قبل از خواب غذای با کیفیت مصرف کنند، در روایتی که منسوب به امام رضا آمده است که “شام خورده شود ولو به تکه نانی”. افراد پیر باید مفصل تر از افراد جوان شام مصرف کنند ولی پُرخوری نکنند و افراد به این مسئله فکر نکنند که این فرد پیر و مسن است غذای سبک بدهیم بلکه بر عکس است اینها چون نیرو و توانشان کمتر است، باید غذای کامل تری مصرف کنند و نیاز دارند تا خواب راحت‌تری داشته باشند.

متاسفانه بین زنان رژیم های غلط باعث مشکل می شود

متاسفانه بین زنان رعایت رژیم‌های متعدد غذایی متداول شده است و در میان کسانی که می‌خواهند رژیم بگیرند اغلب این مسئله باب شده که وعده شام را حذف کنند، در صورتیکه منابع طب سنتی و اسلامی هیچ کدام توصیه نکردند که وعده شام حذف شود.

اما مصرف شام از دیدگاه طب سنتی وعده غذایی مهمی است و حذف آن افراد را ضعیف و ناتوان می‌کند، باید غذای مناسب مصرف شود. غذای مناسبی که بتواند شخص را سیر نگه دارد و فرد را تا صبح همراهی کند نه اینکه فرد به هوای اینکه می‌خواهد رژیم بگیرد با سالاد سبکی خود را سیر کند و بعد نصف شب از شدت ضعف بخواهد، دوباره از خواب بیدار شود این برایشان بسیار ضرر دارد و پیامدهای بدی می‌تواند برایشان داشته باشد.

بهترین ساعت برای مصرف شام

بهترين ساعت برای صرف شام همان ساعات ابتدایی شب يا غروب است كه هم مطابق با افطار ماه مبارك رمضان است و هم طبق حديث «صُومُوا تَصِحّوا» يعنی روزه بگيريد تا سالم بمانيد که برای سلامت جسم نیز بسيار مفيد است.

اگر فردی خواهان سلامت جسم به همراه روح است بايد بداند كه تحمل مقدار كمی گرسنگی در روز هيچ ضربه‌ای به سلامتی او نمي‌زند و بيماری‌هايی مثل زخم معده و سوء هاضمه و… در اثر گرسنگی شدید نيست، بلكه دلایل ديگری دارد كه از حوصله بحث خارج است.

غذاهای مناسب براي شام

برنج با خورشتی كه هم با گوشت همراه باشد و هم مقداری آبكی باشد تا هم از خشكی برنج كاسته شود و هم از يبوست پرهيز شود. مصرف ماهی در مناطق ساحلی و دريايی مفيد است، اما در غير اين مناطق بسيار مضر بوده و  علت بسياری از نازايی‌ها را مصرف بی رويه اين گونه گوشت‌هاست. در صورت خوردن ماهی، حتما باید بعد از آن از خرما به اندازه حداقل هفت عدد استفاده شود.

خداوند متعال تمام احتياجات ضروری بدن را در محصولات و مواد  اطراف هر شهر و سرزمينی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان مناطق مفيد است.

یکی از بهترين غذاي ايراني، آبگوشت و تا حدودی خورشت قيمه با گوشت گوسفندی است كه متأسفانه امروزه از آن غفلت می‌شود.

يكي ديگر از وعده‌های شام می‌تواند علاوه بر آبگوشت، مصرف سيراب و شيردان گوسفند باشد كه شبيه آبگوشت پخته می‌شود و نيازی هم به نخود و سيب‌زميني ندارد.

غذاهای مناسب براي شام
غذاهای مناسب براي شام
معرفی خورشت ها

۱خورشت كرفس: به شرط آن كه كرفس آن، آب پز بوده باشد و با گوشت گوسفند همراه باشد. در ضمن كرفس خاصيت ضد چربی نيز دارد.

۲خورشت كدو: با کدو می توان چند نوع غذا تهیه کرد همچنین می توان قيمه را بجای اینکه همراه با بادمجان (قیمه بادنجان) بپزید، آن را با كدو پخت و مصرف كرد، چراکه اولاً خاصيت‌های كدو بر كسي پوشيده نيست در ضمن این که بادمجان هم مثل لوبيا از ارزش غذايی بسيار پایينی برخوردار است.

۳سوپ: كه در فرهنگ ایرانی نام آن شورباست، در حال حاضر به آن به چشم پيش غذا يا غذای بيمار نگاه می‌شود، غافل از اين كه اگر لااقل هفته‌ای يک بار مصرف شود، هم معده سبک و سالمی خواهيم داشت و هم از خاصيت حبوباتی مثل لپه و عدس در سوپ بهره خواهيم برد.

وعده های غذایی

پس ياد بگيريم ابتدای روز را با مصرف صبحانه آغاز كنيم که باید آبکی و آشی باشد . مصرف یک لیوان شیر داغ به همراه عسل در صبحانه توسط حکیم محمود شیرازیان به شدت توصیه شده است و تا زمانی كه گرسنه نشديم (آن هم بسيار گرسنه نه مقداری گرسنگی) به سمت غذا نرويم.

خود را مقيد به ساعت و وعده غذایی نكنيم و از روی ميل غذا بخوريم نه از روی عادت مصرف شام از دیدگاه طب سنتی بسیار مهم می باشد

ياد بگيريم كه از ظرف غذای كوچک استفاده كنيم، چرا كه از نظر روان‌شناسي اشتها را كمتر كرده و باعث می‌شود كه كمتر ميل به خوردن غذا داشته باشيم.

طب اسلامی

ياد بگيريم طبق فرامين و دستورات ديني و مذهبی غذا بخوريم، يعني صرف غذا با ذكر بسم الله، ابتدای به خوردن با چشيدن مقداری نمک و ختم غذا به چشيدن مقدار كمی نمک و مصرف مقداری سکنجبین شربت شده، خصوصا پس از غداهای خشک و غیر آبکی. قابل ذکر است که جویدن هر لقمه ۲۰ بار عامل سلامتی و بالاتر از آن هر چه به ۴۰ بار نزدیک شود باعث لاغری در افراد چاق می شود

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن