سبک زندگی

چند درصد نوجوانان جهان بی تحرک هستند؟

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی بیان کرد که چهار نفر از پنج نوجوان در جهان به‌اندازه کافی تحرک ندارند و به تنبلی عادت کرده‌اند!

به گزارش مجله خبری بوعلی به نقل از تسنیم خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بر اساس گزارشی که روز جمعه  توسط “سازمان بهداشت جهانی” منتشر شد، چهار نفر از پنج نوجوان در جهان به‌اندازه کافی تحرک ندارند و بخش عمده این نوجوانان را نیز دختران تشکیل می‌دهند.

پایگاه خبری “ایندیپندنت” توضیح داد که این گزارش نتیجه مطالعاتی است که این سازمان طی سالهای 2001 تا 2016 میلادی در 146 کشور جهان درباره میزان فعالیت بدنی 1.6 میلیون دانش‌آموز 11 تا 17 ساله انجام داده است.

سازمان جهانی بهداشت همواره تأکید داشته است که یک ساعت فعالیت بدنی در روز، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و بهبود سطح سلامتی نوجوانان ضروری است اما مطالعه داده‌های جمع‌ آوری‌شده نشان داد که 81 درصد نوجوانان دانش‌آموز جهان در سال 2016 میلادی یا به‌ عبارتی دیگر 85 درصد از کل دختران و 78 درصد از کل پسران دانش‌آموز جهان، به این توصیه عمل نمی‌کنند!

این رقم برای سال 2001 میلادی 82.5 درصد بوده است!

یکی از دلایل بی‌تحرکی نوجوانان «پیشرفت تکنولوژیک» است

بر اساس این تحقیقات، یکی از دلایل بی‌تحرکی نوجوانان «پیشرفت تکنولوژیک» است که رفتار آنها را تغییر داده و فعالیتشان را در مقایسه با گذشته بسیار کمتر کرده است؛ ناامنی رو به رشد در جوامع نیز از دیگر دلایلی بوده که حتی رفتن نوجوانان به مدارس با پای پیاده یا با دوچرخه را دشوار کرده است.

یکی دیگر از دلایل اقبال کم نوجوانان به فعالیت بدنی، تمایل بیشتر آنها به مطالعه بوده است؛ به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت به معلم‌ها پیشنهاد می‌کند که دانش‌آموزان را با «روش‌هایی سرگرم‌کننده» تشویق به انجام فعالیتهایی همراه با جنب‌وجوش و تحرک بیشتر در طول روز بکنند.

تعداد نوجوانانی که در روز حداقل یک ساعت هم برای تحرک و فعالیت بدنی وقت کافی نمی‌گذارند، در کشورهای مختلف متفاوت است؛  این تعداد برای مثال در بنگلادش 66 درصد و در کره جنوبی 94 درصد از کل نوجوانان این کشورهاست.

استقبال گسترده مردم کشور هند از ورزش

هند از جمله کشورهایی است که این مشکل در آن کمتر دیده می‌شود و گمان می‌رود یکی از دلایل آن، استقبال گسترده مردم این کشور از ورزش “کریکت” است؛ کشورهای دیگری مانند بنگلادش، سنگاپور، تایلند و ایرلند از این لحاظ وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند.

در دوره زمانی مورد مطالعه یعنی 2001 تا 2016 میلادی، شمار پسران دانش‌ آموزی که فعالیت بدنی کافی نداشتند، اندکی کاهش یافته و از 80 درصد به 78 درصد رسیده است اما در این زمینه، هیچ بهبودی در آمار دختران دانش‌ آموز دیده نمی‌شود؛ بر اساس این گزارش، تنها در چهار کشور، دختران دانش‌ آموز فعال تر از پسران هستند؛ این چهار کشور عبارتند از “تونگا” ، “ساموآ” ، “زامبیا” و “افغانستان”.

مطالعات سازمان جهانی بهداشت همچنین نشان داد که در تمام کشورهایی که نرخ بی‌تحرکی دانش‌آموزان آن بالاست، هیچ ارتباط آشکاری میان گروههای درآمدی آن کشور و فعالیت بدنی ناکافی دانش‌ آموزان وجود ندارد.

بهترین راه تشویق نوجوانان چاق به انجام ورزش
بهترین راه تشویق نوجوانان چاق به انجام ورزش

بهترین راه تشویق نوجوانان چاق به انجام ورزش

حتماً شما هم در اطرافتان نوجوانان چاق و تپلی را دیده‌اید که همه برایشان غش‌ و ضعف می‌کنند. متأسفانه خیلی از خانواده‌های آن‌ها، هنوز هم چاقی کودکشان را نشانه سلامتی می‌دانند و هیچ نگران چربی‌ های اضافه فرزندشان و خطرات ناشی از آن نیستند.

اما برای ادامه‌ دارنبودن چاقی نوجوانان باید زودتر اقدام کرد و با تغییر سبک زندگی و بهبود خورد و خوراک و جلوگیری از بی‌تحرکیِ فرزندان، جلوی اضافه وزن و چاق‌شدنِ آن‌ها را گرفت و آن‌ها را به تحرک و فعالیت تشویق کرد. اما نکته مهم چگونگی تشویق فرزندان به تحرک و ورزش است.

شروع ورزش بخصوص برای نوجوانانی که چاق هستند و اضافه‌ وزن دارند کار ساده‌ای نیست. اما راهکارهای گفته‌شده در این مطلب از فیتامین می‌تواند شما را در این راه کمک کند.

خطری به نام چاقی نوجوانان

متأسفانه چاقی در دوره نوجوانی بدترین نوع چاقی است. با چاق‌ترشدن نوجوانان سلول‌های چربی بدن آن‌ها هم بیشتر می‌شود و تا بزرگ‌ سالی ادامه پیدا می‌کند.

برطبق آمار انجمن تشخیص و درمان چاقی ایران، متأسفانه آمار نوجوانان چاق در کشور به ۳۰ درصد می‌رسد. از هر چهار نوجوان ایرانی حداقل یک نوجوان جزو نوجوانان چاق بوده و به این مشکل دچار است. با توجه به نتیجه تحقیقات منتشر شده، این آمار از سال ۱۳۶۹ به بعد تقریباً سه برابر شده است.

همین افزایش وزنِ به ظاهر ساده در نوجوانان و بالا رفتن تعداد نوجوانان چاق، علاوه‌ بر این‌که خطر ابتلا به بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشار خون، دیابت، و پوکی استخوان را در آن‌ها افزایش می‎دهد، بلکه باعث می‌شود از گروه‎های دوستانشان هم کنار گذاشته شوند که در نتیجه اعتماد به ‎نفس آن‌ها به شدت کم خواهد شد.

چرا نوجوانان چاق می‌شوند؟

  • چاقی نوجوانان تقصیر آن‌ها نیست، بلکه در اکثر موراد مقصر برنامه تغذیه و رفتاری در خانواده است که باعث چاقی و اضافه وزن نوجوانان و والدین می‌شود. البته چاقی از طریق ژن هم منتقل می‌شود. اما در بیشتر موارد، خانواده‌ها برای سرگرم‌کردن و ساکت‌کردنِ نوجوانانشان از ترفند خوراکی‌های رنگارنگ و اکثرا مضر استفاده می‌کنند.

 

  • همچنین امروزه بیشتر نوجوانان به سمت تلویزیون و گوشی و تبلت رفته و لحظه‌ای چشم از این صفحه‌های نمایش رنگی برنمی‌دارند. این سبک سرگرمی یکی از دلایل اصلی چاقی نوجوانان به شمار می‌رود.

برای پیشگیری از چاقی نوجوانان چکار کنیم؟

  • تمرینات ورزشی بر رشد جسمی و روانی کودکان و نوجوانان و در پیشرفت تحصیلی آن‌ها مؤثر است. جدا از رعایت رژیم غذایی مناسب، بهترین پیشنهاد برای تناسب اندام کودکان و نوجوانان ورزش صحیح و متناسب است. ورزشی که با توجه به سن و وضعیت جسمی آن‌ها طراحی شده باشد.

 

  • به کودکان و نوجوانان آموزش دهید که زندگی را طور دیگری تجربه کنند. به جای دیدن گل رز و درختان کاج در تلویزیون، باید به بیرون بروند و از لمس تمام این مخلوقات لذت ببرند.

 

  • بازی‌ها و فعالیت‌های سالم زیادی وجود دارد که نوجوانان می‌توانند در بیرون از منزل انجام دهند و نکات جدید و مثبتی را یاد بگیرند. به گفته متخصصان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان روزانه حداقل باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند، این فعالیت‌ها را با همدیگر انجام دهید. یعنی در ساعت مشخصی با فرزندتان قرار بگذارید و بازی کنید.

راهکارهای رفع اضافه وزن و چاقی 

ورزش به همراه خانواده بسیار انرژی زا می باشد
ورزش به همراه خانواده بسیار انرژی زا می باشد

ورزش‌های گروهی انجام دهید

این‌که دقیقاً چه ورزشی انجام دهید که هم تفریح محسوب شود و هم نوعی ورزش باشد، کاملاً بستگی به خودتان دارد. هر خانواده‌ای شیوه خاصی برای تفریح دارد، بنابراین باید ببینید چه ورزش و فعالیتی مورد علاقه خانواده‌تان است و با توجه به آن تفریح و ورزش گروهی انجام دهید.

از همین امروز شروع کنید و همه اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و بگویید که چنین تصمیم هیجان‌انگیزی دارید.

قطعاً همه خانواده با شما همراه خواهند شد. می‌توانید از فردا همگی باهم به تفریح و ورزش بروید. انجام این فعالیت‌ها به‌صورت گروهی، نه‌تنها تناسب اندام و سلامتی شما را تضمین می‌کند، بلکه سطح انرژی‌تان را هم افزایش داده و روابط بین اعضای خانواده را هم مستحکم‌تر و عمیق‌تر می‌کند.

سبک غذایی‌تان را تغییر دهید

اول باید خودتان فست‌فود و نوشابه‌های گازدار را کنار بگذارید، تا کم‌کم فرزندانتان هم به تقلید از شما تغییر کنند.

بعد از مدتی که سبک زندگی‌ را به کلی تغییر دادید و فعال‌تر شدید، حالا آرام‌آرام می‌توانید فرزندانتان را متقاعد کنید که میوه‌ها و سبزی‌جات را در برنامه غذایی خود بگنجانند. با این کار، به رشد کودکانتان کمک بسیاری خواهید کرد.

یادتان باشد که فرزندان شما در مرحله رشد هستند و نیاز به دریافت مواد سالم و مغذی برای عبور از این مرحله مهم دارند. همان‌طورکه می‌دانید دوره کودکی و نوجوانی دوران بسیار مهم و حساسی بوده و اگر فرزندانتان را از همین سن عادت دهید تا سبک زندگی سالمی را در پیش گیرند، خودشان هم این راه را ادامه می‌دهند و در دوره نوجوانی و بلوغ و حتی کهن‌ سالی هم در این مسیر پیش خواهند رفت.

نکته: در کنار بهبود رژیم غذایی و فعالیت بدنی، بهتر است که درمورد چاقی کودک و نوجوان خود حتماً با پزشک هم مشورت کنید.

فعالیت‌های شدت پایین انجام دهید

اگر زیاد اهل ورزش‌کردن نیستید، بهتر است این فعالیت‌ها را در کنار کودکانتان انجام دهید:

  • با اعضای خانواده در اطراف خانه قدم بزنید و پیاده‌روی کنید.
  • به جاده‌های سرسبز بروید. فرقی ندارد در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید، کافی است جاده یا مکان سرسبزی را پیدا کرده و همگی باهم از رفتن به آنجا لذت ببرید. به پیک نیک بروید. می‌توانید در کنار انجام فعالیت ورزشی سبک، مثلاً فوتبال، غذای خوشمزه و سالمی هم طبخ کرده و دور هم میل کنید.

فعالیت‌های تابستانی شدت بالا انجام دهید

این فعالیت‌ها بیشتر برای فصل گرما و تابستان مناسب است و می‌توانید در کنار دیگر اعضای خانواده، ورزش و هیجان داشته باشید:

  • تفاوتی نمی‌کند که می‌خواهید به دریا یا استخر بروید، اگر به دریا می‌روید می‌توانید دورهمی در ساحل، شن‌بازی کرده و باهم از روی موانعی که با شن درست کرده‌اید، بپرید.
  • باغبانی کنید. با کمک هم، گیاه جدیدی داخل خاک باغچه بکارید، حتی می‌توانید با نظارت خودتان به فرزندانتان هرس‌ کردن را آموزش دهید.
  • اگر اهل دویدن هستید، همگی باهم مکانی را برای دویدن پیدا کنید. همه اعضای خانواده در کنارهم به گشت‌وگذار رفته و بدوید، حتی می‌توانید مسابقه دو بگذارید یا دنبال‌بازی کنید.

چگونه ورزش را برای کودکان و نوجوانان مفرح کنیم؟ 

شرکت در کلاس ورزشی بازی در محله بازی در فضای منزل استفاده از تکنولوژی انتخاب ورزش دلخواه شرکت در کلاس ورزشی
شرکت در کلاس ورزشی بازی در محله بازی در فضای منزل استفاده از تکنولوژی انتخاب ورزش دلخواه شرکت در کلاس ورزشی

کودکان هم مثل بزرگ‌سالان از شرکت در کلاس‌های ورزشی لذت می‌برند. حس دوستی و لذت پیروی از مربی. کلاس‌های ورزشی برای کودکان روشی فوق‌العاده است که هم‌ زمان تناسب اندام و شادابی و نشاط را داشته باشند.

بازی در محله

قدیم‌ترها بچه‌ها بیشتر دورهم بازی می‌کردند و اگر دقت کرده باشید به‌خاطر تحرکی که داشتند، خبری از اضافه وزن و چاقی بین آن‌ها نبود. برعکس امروزه با وجود گوشی و تبلت‌ها و بازی‌های رایانه‌ای اکثر بچه‌ها گوشه‌گیر و کم‌تحرک شده‌اند.

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، فرزندانتان را تشویق کنید که با کودکان و نوجوانان فامیل و همسایه، زیرنظر شما، بازی‌های پرتحرک انجام دهد.

بازی در فضای منزل

اگر به‌خاطر بارانی و برفی‌بودنِ هوا یا آلودگی، شرایط بیرون رفتن را نداشتید، برنامه‌ای در خانه تنظیم کنید. سعی کنید در خانه تنیس، قایم باشک،‌ و ورزش و بازی‌های متناسب با شرایط منزل را انجام دهید.

استفاده از تکنولوژی

اگر کودکان و نوجوانان به جای تحرک بدنی بیشتر تمایل به استفاده از تبلت و بازی‌های رایانه‌ای دارد، با کمک تکنولوژی او را به ورزش ترغیب کنید. بعضی از بازی‌های رایانه‌ای طوری طراحی شده‌اند که لازم است حرکات تنیس، بیس‌بال، گولف، بولینگ یا بوکس را تقلید کند. اجازه دهید فرزندانتان دوستان خود را هم دعوت کند.

انتخاب ورزش دلخواه

بعضی از فرزندان به‌طور طبیعی ورزشکار هستند، در حالی‌که عده‌ای دیگر از فعالیت‌های فیزیکی ریلکس خوششان می‌آید. به سطح فرزند خود احترام بگذارید و در آن محدوده برنامه‌ریزی کنید.

اگر فرزند شما دوست دارد در پارک یا محله قدم بزند، از همین‌جا شروع کنید. سپس به‌ آرامی فعالیت‌ های دیگر مثل پرتاب توپ را به آن اضافه کنید.

از فرزندتان بپرسید که دوست دارد در چه فعالیتی شرکت کند. بعضی از کودکان از ورزش‌ های رقابتی مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال لذت می‌برند. بعضی از آن‌ها هم به ورزش‌های غیررقابتی مثل اسکیت، شنا، ژیمناستیک علاقه‌مندند.


دکتر متخصص طب سنتی

مسیر درمان از طب بوعلی می گذرد

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن